FrågaAVTALSRÄTTGåva21/11/2018

Skyldighet att ge tillbaka gåva på gåvogivarens begäran

Hej, jag och mitt ex va ihop under 2 år och han har gett mig en ganska dyr jacka. Nu när vi har gjort slut begär han att jag ska ge tillbaka jackan eller ge tillbaka lika mycket pengar som jackan kostar. Min fråga är att har han någon rätt till att begära tillbaka jackan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En gåva blir bindande om den har fullbordats, detta framgår av 1 § gåvolagen. Gåvan är fullbordad om du har fått besittning över den, vilket du fick för två år sedan om det var då ditt ex överlämnade jackan till dig. Jackan är nu din egendom och kan inte krävas tillbaka utan vidare. Att ta jackan ifrån dig utan ditt medgivande kan vara brottsligt då det enligt brottsbalkens regler kan utgöra exempelvis stöld (8 kap. 1 § brottsbalken).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Annars är du välkommen att höra av dig igen.

Med vänliga hälsning,

Lovisa ErikssonRådgivare