FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/08/2016

Skyldighet att betala underhållsbidrag?

pappan vill ha delad vårdnad av barnen som är 7-13-15 år.Två av dom 13 o 15 år vill bo hos mamman.Är pappan skyldig att betala underhåll.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om underhåll samt underhållsbidrag finns i föräldrabalken (FB).

Utgångspunkten är att föräldrar är underhållsskyldiga till sina barn enligt 7 kap. 1 § FB. Detta ska ske efter vad som är skäligt med hänsyn till barnens behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. En förälder ska fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet om denne inte har vårdnaden om barnet och inte heller varaktigt bor tillsammans med barnet, eller har vårdnaden om barnet gemensamt med den andra föräldern men barnet varaktigt bor tillsammans med endast den andra föräldern enligt 7 kap. 2 § FB. Pappan är därför skyldig att betala underhållsbidrag till 13- och 15-åringen om de varaktigt bor tillsammans med mamman men inte pappan. Utifrån barnens behov ska underhållsskyldigheten fördelas mellan föräldrarna utifrån deras ekonomiska förmåga, enligt 7 kap. 1 § FB. Om 7-åringen bor varaktigt hos båda två uppfyller både mamman och pappan sin underhållsskyldighet till det barnet och pappan behöver därför inte betala underhållsbidrag till det barnet.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare