Skyldighet att anmäla pågående brott?
Fråga
Svar
Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
I Sverige har vi en regel som gör människor skyldiga att anmäla brott som är "å färde", enligt 23:6 Brottsbalken. "Å färde" betyder att man har en skyldighet att anmäla brott man ser håller på att ske. Det gäller dock inte alla brott, utan det skall framgå i lagen som rör det enskilda brottet att man kan dömas för underlåtenhet att anmäla just det brottet. Det gäller framförallt grövre brott som mord och misshandel. Man har ingen skyldighet att anmäla brott om det kan innebära en risk för sig själv eller sina närmaste.
Det beror alltså på vilket brott det är du får höra om, men du kan genom att inte anmäla brottet dömas för underlåtenhet att avslöja brott, 23:6 Brottsbalken. Påföljden beror därför också såklart på vilket brott det är du bevittnat. Du har emellertid ingen skyldighet att själv bedriva brottsutredning genom att själv försöka avslöja identiteten enligt lag, men däremot skulle jag ändå rekommendera att ringa polisen om du misstänker att ett brott är "å färde" dvs pågående. I sådant fall bör det väga över att anmäla ett brott i förhållande till den moraliska tystnadsplikt ni har.
Hoppas att du fick svar på din fråga!
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning