FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt08/03/2019

Skyldighet att anmäla pågående brott?

Hej. Jag sitter i en ideellt organiserad telefonjour. De som ringer till oss är anonyma liksom vi som svarar. Gentemot dem som ringer tillämpar vi en moralisk tystnadsplikt. Vi kan diskutera samtal sinsemellan inom vår grupp men inte yppa något utanför. Men vad händer om någon som ringer berättar att den är i färd med att begå ett brott ex sexuellt övergrepp, mordbrand eller om den säger att nu tar jag livet av mig. Har vi som svarar då någon skyldighet enligt lagen att ingripa, bryta tystnadsplikt (ie ringa polisen) och försöka avslöja identiteten hos den som ringer oss? Jag hittar inte något tillämpningsbart i brottsbalken.

vänligen Helene

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige har vi en regel som gör människor skyldiga att anmäla brott som är "å färde", enligt 23:6 Brottsbalken. "Å färde" betyder att man har en skyldighet att anmäla brott man ser håller på att ske. Det gäller dock inte alla brott, utan det skall framgå i lagen som rör det enskilda brottet att man kan dömas för underlåtenhet att anmäla just det brottet. Det gäller framförallt grövre brott som mord och misshandel. Man har ingen skyldighet att anmäla brott om det kan innebära en risk för sig själv eller sina närmaste.

Det beror alltså på vilket brott det är du får höra om, men du kan genom att inte anmäla brottet dömas för underlåtenhet att avslöja brott, 23:6 Brottsbalken. Påföljden beror därför också såklart på vilket brott det är du bevittnat.

Du har emellertid ingen skyldighet att själv bedriva brottsutredning genom att själv försöka avslöja identiteten enligt lag, men däremot skulle jag ändå rekommendera att ringa polisen om du misstänker att ett brott är "å färde" dvs pågående. I sådant fall bör det väga över att anmäla ett brott i förhållande till den moraliska tystnadsplikt ni har.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare