FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/08/2018

Skyldig att identifieras sig i en fartkontroll?

Får man bära ansiktsmask när man t ex legitimerar sig i en fartkontroll? Vilket lagstöd (om något) har polisen att kräva att man visar sitt ansikte?

Man kan tycka att det är rimligt att begära att man visar sitt ansikte för att det ska gå att säkerställa att man är den man påstår att man är, men frågan gäller alltså vilket lagstöd som finns för detta.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Identifiera sig när man kör bil

Om du framför ett fordon är du skyldig att enligt körkortslagen medföra giltigt körkort, se 3:15 KKL. Om du vid en fartkontroll blir stoppad måste du alltså på begäran av polisman uppvisa giltigt körkort. Alltså måste du kunna identifiera dig själv och din förarbehörighet då du framför ett fordon.

Identifiera sig på polismans uppmaning

En polisman får om det är nödvändigt i sin tjänsteutövning fråga en person om namn och hemvist och detta anses sedan länge vara vedertaget. En polisman får vid vissa förutsättningar i polislagen utföra s.k. polisiering vilket innebär att man blir omhändertagen av polis för att kunna fastställa personens identitet. Detta regleras i 14 § PL som säger att en okänd person som anträffas av en polisman och det finns särskild anledning att anta att han är eftersökt eller efterlyst och enligt lag ska ska berövas friheten vid anträffande får omhändertas av polis för identifiering. Detta gäller om han vägrar lämna ut sin identitet eller om det finns anledning att anta att uppgiften är oriktig. Enligt förarbetena till polislagen står det att omständigheten i 14 § PL motsatsvis innebär att man på polismans förfrågan måste lämna uppgift om sin identitet, se prop. 1996/97:175 s. 45.

Sammanfattning

Alltså om du hamnar i en fartkontroll har du en skyldighet att medföra giltigt körkort. För att en polisman ska kunna säkerställa din förarbehörighet ska du kunna identifiera dig själv. Bär du en mask kan detta medföra svårigheter och en polisman har rätt att begära att du tar av en mask för identifiering enligt fotolegitimation som körkort om det inte går att identifiera din identitet på annat sätt. Om du inte gör det utan godtagbara skäl kan det, beroende på situationen, leda till anledningar att anta att något är fel och polisman har då visa befogenheter till polisiering. Detta innebär att de omhändertar dig för att säkerställa din identitet. Jag rekommenderar alltså att du på polismans uppmaning identifierar dig på lättast möjliga sätt.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Erik OlshovRådgivare