Skyldig att betala efter bindande anmälan trots uteblivna svar?

2017-08-07 i KÖPRÄTT
FRÅGA
Anmälde min dotter - via formulär på en websida - till en tredagars aktivitet på ridskola. Anmälan var "bindande". Under ett antal veckor har ridskolan varit stängd och det har inte gått att komma i kontakt med den som är ansvarig för verksamheten. Nyligen fick jag, via mail, en faktura på anmälningsavgiften 500 kr. Jag hörde av mig till ridskolan via mail och bad att någon skulle kontakta mig, - eftersom jag behöver få svar på en del saker jag undrar över som rör den kommande aktiviteten (den börjar 10/8) - innan jag är beredd att betala något. Fick ingen respons. Har mailat ytterligare en gång samt ringt ett flertal gånger och lämnat meddelande på ridskolans telefonsvarare, dock utan reaktion därifrån. Min dotter har en funktionsnedsättning som innebär att hon i vissa lägen behöver lite extra hjälp, vilket jag förklarade i mitt mail. Ja undrar om det här med ångerrätt, som det inte har angetts något om på websidan där man anmälde sig. Vill inte betala varken anmälningsavgift eller något annat till en verksamhet där ansvariga är så nonchalanta att de inte ens ids svara på ett mail.Vänligen Sussie
SVAR

Hej Sussie och tack för att du vänder dig till Lawline!

Avtal är bindande och när du anmälde dig så slöt du ett avtal med ridskolan. Det finns dock en lagstadgad ångerrätt i 10 § distansavtalslagen ger dig rätt att avboka en tjänst inom 14 dagar efter att avtalet ingåtts. Du uppger att du försökt kontakta dem under tiden de haft stängd. Om detta var inom 14 dagar efter att du aktiviteten så har du därmed uppfyllt din del i att meddela dem om att du vill ångra köpet. Frågan är dock om det kan räknas som att du utövar din ångerrätt genom att bara ställa frågor. Enligt min bedömning är den inte att räkna med.

En annan punkt du istället kan trycka på är att ridskolan inte gav någon information om ångerrätten innan köpet, vilket de är skyldiga att göra enligt 3 § distansavtalslagen. Eftersom de inte gjort detta behöver du inte betala fakturan enligt 7 § distansavtalslagen.

Hur du kan gå vidare

Jag rekommenderar att du skriver ett mail till ridskolan att du inte tänker betala fakturan eftersom du inte fått kontakt med dem och därmed inte kunnat utöva din ångerrätt + att de inte haft någon information om ångerrätten på sin hemsida, såsom de är skyldiga att ha enligt lag.

Om de inte tar bort fakturan, så kan du lämna in en stämningsansökan, mer info om detta finns här. Jag tror inte att det kommer behöva gå till det steget men om det gör det så rekommenderar jag att du skaffar ytterligare rådgivning via Lawlines juristbyrå, som även erbjuder representation om det behövs. Mer info om detta hittar du här.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till Lawline igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel Karlsson
Du är välkomna att boka en erfaren jurist för fortsatt juridisk rådgivning genom att skicka en kostnadsfri bokningsförfrågan till Lawlines Juristbyrå här.
Våra jurister på Lawline Juristbyrå erbjuder rådgivning inom en rad olika områden och hjälper dig i ditt specifika ärende utifrån ditt behov.
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Övrigt (900)
2021-07-24 Har man ångerrätt i samband med ett restaurangbesök?
2021-07-21 Kan man kräva tillbaka en hund som man har lämnat tillbaka till uppfödaren?
2021-07-20 Får en matbutik kräva uppvisande av legitimation vid köp av alkoholfria drycker?
2021-06-30 Har man rätt att ångra ett medlemskap köpt på plats?

Alla besvarade frågor (94327)