Skydda tillgångar vid samboskap

Hej!

Jag har en särbo 50 mil bort och vi planerar att jag ska flytta till hans stad inom kort. Han har en hyreslägenhet i staden han bor och det är där vi i första hand kommer att börja att bo. Vi kommer eventuellt att skaffa barn, men inte ingå äktenskap.

Om jag ska flytta dit är jag intresserad av att köpa en stor fastighet (landbruksgård), med möjlighet att bedriva verksamhet i form av lägenhetsuthyrning och eventuellt nyttja gården till andra verksamheter som går hand i hand med mina egna intressen.

Om jag köper gården och hyr ut några lägenheter (enskild firma) och samtidigt bor på gården i en av lägenheterna tillsammans med min särbo, anses då det då som om att jag har köpt fastigheten för gemensamt bruk?

Min särbo är i dagsläget inte intresserad av att köpa gården tillsammans, alltså kommer han inte heller att gå in med några pengar eller stå med på banklån. Min särbo kommer däremot eventuellt att arbeta på timmar "vitt" som hantverkare, dvs anställd med lön.

Om jag flyttar till hans stad och vi bor i hans lägenhet, men jag vill köpa en sommarstuga i den staden, anses det då också som köpt för gemensamt bruk?

Hur kan jag skydda mina tillgångar på bästa sätt, så att jag inte drabbas ifall att vi går i sär?

Med vänlig hälsning

P.A

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Din fråga består av flera delar, men jag tolkar det som att du undrar över vad som är samboegendom, alltså vad man delar på när ett samboförhållande upphör.

Först undrar du om en fastighet är samboegendom när den används både som sambors gemensamma bostad och i näringsverksamhet. Sambolagens 5 § säger att fast egendom är samboegendom om den 1. innehar en byggnad som är sambornas gemensamma bostad, och 2. huvudsakligen ägs i boendesyfte. Vad som är att anse som huvudsakligen är inte helt klart, men domstolarna har utgått ifrån hur stor fastigheten är/hur stor del av fastigheten som används som bostad. Utan att veta vad det är för fastighet du har tänkt köpa är det inte möjligt att ge ett klart svar på den här frågan.

Sedan frågar du om en sommarstuga är samboegendom. Svaret är nej. I Sambolagens 7 § undantas fritidsbostäder från samboegendomen, om de huvudsakligen används för fritidsändamål.

Till sist undrar du hur du kan skydda dina tillgångar ifall ni skulle gå isär i framtiden. Sambolagen är inte tvingande, vilket innebär att man kan avtala om vad som ska gälla. Du och din särbo kan skriva ett samboavtal när ni blir sambor, där ni skriver vad ni vill ska gälla om ni flyttar isär. Skriver man ett samboavtal behöver man inte oroa sig för hur det ska gå med egendom som kanske är på gränsen mellan enskild egendom och samboegendom, som ex. fastigheten du tänkt köpa. Ett samboavtal kan man skriva när som helst, så det är inte kört om man redan är sambor.

Hoppas du fått svar på dina funderingar!

Mvh,

Rebecca AxelssonRådgivare