Skydd mot sambons barn trots delat lån

Hej!

Jag har ärvt ett hus av mina föräldrar och i testamentet står det att det som jag har ärvt är enskild egendom. Jag var dock tvungen att ta ett mindre lån på huset för att lösa ut mina syskon. Jag har en sambo som inte står med som ägare av huset men han står med på lånen för huset. Han har barn från ett tidigare äktenskap. Om han dör kan hans barn från det tidigare äktenskapet då hävda att han äger en del av huset och att de i så fall ska få ut sin andel av arvet direkt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du vill veta om din sambos barn kommer kunna ärva en del av ditt hus.

Din sambo har inte rätt till huset om han inte står som ägare

Om han inte står som husets ägare kan hans barn inte ärva en del av huset. Att han står på lånet innebär inte att han har äganderätt i huset. Det betyder bara att ni båda är ansvariga för att lånet ska betalas tillbaka.

Om han dör

Du får välja om du vill göra en bodelning eller inte om din sambo dör (8 § SamboL). Det betyder din sambos barn inte kan kräva att en bodelning görs heller. Huset kommer inte vara med i bodelningen om du väljer göra en bodelning eftersom den är enskild egendom (4 § andra punkten SamboL). Att han är med på lånet betyder bara att hans dödsbo kommer behöva betala av hans del av skulden (21 kap. ärvdabalken).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare