Skydd mot säljarens borgenärer vid konkurs (avbetalningsköp)

Hej. Jag köpte en dator på avbetalning från ett företag. Jag har inte betalat av denna helt än. Nu har företaget gått i konkurs. Min fråga är därför om jag har rätt till datorn? Eller vad kommer hända med datorn och mina avbetalningar nu?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att du ska ha bäst rätt till datorn krävs det att du har fått besittning över egendomen. Detta innebär att vid köpets fullbordan ska datorn ha överlämnats till dig. Detta är den så kallade traditionsprincipen och innebär kortfattad att en en lös sak, dvs datorn går över från säljarens besittning till din besittning. Genom en så kallad tradition får du som köpare sakrättslig skydd mot säljarens borgenärer vid konkurs. Traditionsprincipen finns inte lagreglerad, däremot har den förekommit mycket inom rättspraxis. (NJA 2008 s. 684, NJA 1973 s. 635, NJA 2008 s. 444 m.fl)

Sammanfattningsvis, har du som köpare rätt att behålla datorn. Viktigt att komma ihåg är att du är fortfarande skyldig att betala av datorn tills dess att den är slutbetald.

Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare