Skydd för tidsbegränsad anställning när arbetsgivaren har arbetsbrist

Vid nedläggning av en het och det blir övertalig personal. När det gäller vikariat så har dom en tidsbegränsadanställning. Räknas dom med i övertalighet och är dom med i turordningen som kommer att bli?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag går nedan igenom reglerna som finns i Lagen om anställningsskydd (LAS). Andra regler kan finnas i arbetsgivarens kollektivavtal och då gäller de.

Grundregeln för tidsbegränsade anställningar är att de bara kan avslutas genom avsked eller genom att tiden för anställningen gått ut om inte annat avtalats i anställningskontraktet (4 § LAS).

Huvudregeln när arbetsgivaren inte längre behöver tjänsten är att personer med tidsbegränsade anställningar får jobba kvar tiden ut. Då gäller inte turordningsreglerna.

Rätten att bli återanställd inom 9 månader om nya tjänster kommer tillbaka, den så kallade företrädesrätten gäller dock även tidsbegränsade anställningar (25 § LAS). Då krävs att man varit anställd i sammanlagt 12 månader de senaste tre åren och att du anmäler intresse.

Detta är huvudreglerna, det kan alltså förekomma undantag.

Hoppas du är nöjd med svaret.

Franck OlofssonRådgivare