FrågaAVTALSRÄTTGåva10/08/2018

Skydd av gåva av aktier till vuxna barn

Hej!

Om man som mamma vill överlåta sin aktiepost ca 210000kronor till sina tre barn: Vad är det då som gäller?

Skatt? Juridiskt bindande? Bör alla tre barnen vara med när man skriver över aktierna hos banken?

Vad mer ska jag tänka på?

Tacksam för snabbt svar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag kommer i mitt svar utgå från att dina barn är minst 18 år gamla. Din fråga aktualiserar huvudsakligen lagen angående vissa utfästelser om gåva (GåvoL).

Det finns främst två "nivåer" av skydd för en gåva. Först och främst krävs så kallat obligationsrättsligt skydd, det vill säga att gåvan blir giltig mellan dig och dina barn, och därefter sakrättsligt skydd, det vill säga att gåvan blir giltig mellan dina barn och dina (eventuella) borgenärer.

För att en gåva ska bli obligationsrättsligt skyddad krävs enligt 1 § GåvoL att den fullbordats. Detta innebär helt enkelt att dina barn inte kan kräva att få gåvan bara för att du lovat dem att de ska få den, utan de kan bara hävda att de har rätt till den när den faktiskt fullbordats. I ditt fall anses gåvan enligt 2 § GåvoL fullbordad när dina barn fått aktierna i besittning, det vill säga när banken fört över aktierna till exempelvis aktiedepåer som tillhör dina barn och som inte du har tillgång till.

I det nu aktuella fallet är kravet för sakrättsligt skydd detsamma som kravet för obligationsrättsligt fullbordande. Det så kallade traditionskravet är med vissa undantag gällande i svensk rätt, vilket innebär att dina barns rätt till aktierna kommer gå före dina eventuella borgenärers rätt till dem när dina barn fått dem i besittning och du inte längre kan förfoga över dem. Såsom framgår av stycket ovan vore det enligt min uppfattning tillräckligt att aktierna har förts över till dina barns depåer/motsvarande.

Gällande skattefrågan är det värt att notera att gåvor är skattefria i Sverige. Eftersom det rör sig om aktier kommer dina barn dock få skatta på vinsten de gör när aktierna säljs. För att minimera den skatt dina barn då kommer betala rekommenderar jag att du informerar dina barn om vad förvärvskostnaden var (om du själv har koll på det), så att de kan ange det när de ska skatta för försäljningen.

Juridiskt finns det inget krav på att dina barn närvarar vid fullbordandet av gåvan. Om de har möjlighet att göra det kan jag dock se vissa fördelar med att de gör det, exempelvis att de upplever att de får insyn i processen och att det blir (ännu) lättare att styrka att det gått rätt till. Som sagt är det dock på intet vis nödvändigt.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning
Magnus GustafssonRådgivare