Skuldsaneringens påverkan på sambo och bostadstillägg

Hej,

Jag har fått erbjudande om skuldsanering från KFM och undrar hur det kommer påverka min sambo som är norsk medborgare och anställd i Norge. Han bor numera i Sverige (fast reser mycket inom EU via sin anställning) men har ännu inget svenskt pers.nr. bara ett omställningsnr. Han har en relativt hög lön medan min pension är mycket låg. Jag har inte ansökt om bostadstillägg då min sambos inkomst ändå (enligt min tolkning) kommer att ge avslag.

Frågan är om jag accepterar skuldsaneringen, där KFM förmodligen kommer ifrågasätta min icke ansökan om bostadstillägg kommer att drabba min sambo.

Nästa fråga: Kan jag få bostadstillägg (utifrån låg pension) samtidigt som jag lever i ett samboförhållande där sambon har en hög inkomst?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Du har ställt en exekutionsrättslig fråga med fokus på skuldsanering. Till att börja med en skuldsanering personlig betingad och kommer i ditt fall inte att direkt påverka din sambo. Gällande bostadstillägg är det flera parametrar som spelar in när bedömningen görs huruvida du ska ges bostadstillägg eller inte. Faktorer är bland annat din bostadskostnad, dina inkomster, dina tillgångar och din familjesituation. Det är möjligt för dig att få bostadstillägg, men då kommer motsvarande belopp minskas av boendekostnaden som utgör grund för din skuldsanering. Det innebär att om du ges bostadstillägg, så kommer det belopp du får ut efter skuldsaneringen kommer att minska.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare