Skuldsanering och verksamhetsavveckling

Hejsan. Jag har 1 miljon i krediter på bara skit och massa olika lån och krediter. Har ett företag jag sliter med men orkar snart inte längre pga av diagnos utredningar på mig själv osv. Jag orkar knappt jobba och skulderna växer. Hur gör jag? Jag ger snart upp

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns sätt att ta sig ur skuldförhållanden, även om de ofta tyvärr kräver lite arbete.

Jag uppfattar det som att du har 1 miljon kronor i personliga skulder och ett företag som i alla fall går runt. Dessutom antar jag att företaget är ett aktiebolag.

Företaget

Företag innebär ofta mycket arbete, vilket det verkar som att du inte riktigt orkar i nuläget. För att ta dig ur situationen kommer jag föreslå två alternativ: försäljning och likvidation.

Försäljning

Om ditt företag har tillgångar kan det finnas någon som är villig att köpa det av dig. Fördelen blir att du får dina pengar direkt, och förhoppningsvis ett bra pris. Eftersom jag inte vet något om din verksamhet har jag svårt att ge mer konkreta råd, men att fråga runt bland andra i branschen kan nog inte skada. Förhoppningsvis hittar du någon som är villig att köpa bolaget.

Likvidation

Likvidation är sättet som bolag "normalt" avvecklas på. Det innebär att bolaget upphör att existera, och att de pengar som finns i bolaget delas ut till ägarna. Likvidation regleras i aktiebolagslagen (2005:551), ABL, 25 kap. Förfarandet är ganska krångligt, och beror mycket på vilka skulder och fordringar ditt bolag har. På grund av det kan jag inte mer än sammanfatta likvidation med att det i övergripande drag går till så att man tar beslut om likvidation på en bolagsstämma (ABL 25 kap 1 §), och skickar en blankett till bolagsverket (länk). Bolagsverket kommer då utse en likvidator, en person som jobbar med att avveckla bolag (ABL 25 kap 28 §). Likvidatorn kommer sälja bolagets tillgångar och betala av skulderna (ABL 25 kap 30-47 §§). Efter det kommer du få det som blir över, med avdrag för ersättning till likvidatorn (ABL 25 kap 38 §).

Det ska nämnas att likvidation ofta tar ganska lång tid (flera månader). Behöver du hjälp med det praktiska kan du höra av dig till info@lawline.se.

Dina personliga skulder

Eftersom jag inte vet vilka eller hur många du har skulder till blir det svårt att ge konkreta råd. Det verkar dock som att du redan försökt lösa lånen, så jag kommer inte föreslå några "enkla" lösningar. Istället kommer jag förklara hur skuldsanering fungerar.

Skuldsanering

Skuldsanering regleras i skuldsaneringslagen (2016:275), SkSl. Förfarandet inleds med en ansökan hos kronofogden (länk) och innebär sammanfattningsvis att kronofogden sätter samman en avbetalningsplan på en del av skulderna, och resten "försvinner" (SkSl 47 §). Du kommer alltså bara behöva betala en del av skulderna över fem år, sedan är skulderna borta (SkSl 34 §). Även om det är förmånligt för dig kommer du fortfarande behöva betala en del. Kronofogden kommer ta hänsyn till dina levnadskostnader men du kommer inte ha så mycket pengar över under betalningstiden. Detta förutsätter alltså att du har någon form av inkomst, endera ett jobb eller om du vill fortsätta driva ditt företag.

Jag kan inte bedöma dina chanser att få en skuldsanering eftersom jag inte vet så mycket om din situation. Mitt råd är att du går in på kronofogdens hemsida (länk) och läser mer om skuldsanering. Du kan också göra deras test för att se hur dina chanser ser ut (länk).

Det ska tilläggas att om dina personliga skulder hänför sig till företaget kan det finnas möjlighet att få F-skuldsanering enligt lag (2016:676) om skuldsanering för företagare. Jag antar dock att detta inte är aktuellt eftersom det verkar vara rent personliga skulder.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan sägas att det finns lösningar både på att bli av med bolaget och med dina privata skulder. Ingen av lösningarna är någon "quick fix" men de kan lösa din situation på längre sikt. Om lösningarna fungerar kommer du sannolikt vara skuldfri om fem år!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vidar WicklundRådgivare