Skuldsanering när man är bosatt utomlands

CSN Skuldsatt: 1.4 Miljoner.

Bor i USA med 80% sjukskrivning från US Air Force.

Är inte Svensk Medborgare längre (Amerikansk medborgarskap)

Ingen möjlighet att betala för att jag inte kan skaffa jobb på grund av min sjukskrivning och pengarna från Veterans Affairs på cirka $1400 per manad räcker knappt att leva med.

Blev precis kontaktad av CSN för att de vill dra mig till domstol här i USA för att stämma mig.

Vad har jag för alternativ när det gäller skuldsanering i Sverige, då jag inte alls har pengar här i USA?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att kontakta Lawline!

Ett krav för att få så kallad skuldsanering godkänd av Kronofogden är att man har sina huvudsakliga intressen i Sverige. Detta är exempelvis om du arbetar eller bor i Sverige, eller har dina skulder här. Det är dock inte säkert att det enbart räcker med att ha skulderna i Sverige, utan det kan krävas att du har mer anknytning än så till Sverige för att bli godkänd. Mitt råd är att du kontaktar Kronofogden, så att de lättare kan guida dig genom deras rutiner kring skuldsanering. Mer information om skuldsanering hittar du på Kronofogdens hemsida, här.

Väl mött!

Sofia NygrenRådgivare