Skuldsanering av utländska lån

Hej. Jag är Norsk,flyttat til Sverige för några år sedan. Jag har skulder som jag har lånat med diverse bankar och kredit företag i Norge,nu har jag utmätning på min lön här i Sverige. Lånen och kredit skulderna är väldig mycke pengar som jag har svårt och se en framtid utan Skuldsanering. Pratat med Kronofogden och på frågan om skuldsanering så sa dom att det gäller inte norsk skuld,at min norska skuld inte blir raderat om jag får skuldsanering Har dom då rätt att utmäta min lön i Sverige då? När alla skulder jag har är Norsk skuld.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du är bosatt i Sverige men har skulder i Norge men och undrar nu alltså om en skuldsanering här kan påverka dina norska skulder. Vidare undrar du även om Norge kan utmäta din lön i Sverige.

Kronofogden i Sverige

När det kommer till skuldsanering i Sverige är det är kronofogden som är den aktuella myndigheten. Kronofogden är en statlig myndighet som sköter skuldsaneringar, enligt 4 § skuldsaneringslagen. Kraven för att få skuldsanering är att man måste vara en fysisk person (5 § skuldsaneringslagen) ha skulder som man omöjligen kommer kunna betala på flera års tid (7 § skuldsaneringslagen). Man ska även ha sina huvudsakliga intressen i Sverige, med det menas vanligen att man är bosatt här, arbetar här och har sina skulder här (6 § skuldsaneringslagen). Det innebär alltså att det är endast svenska medborgare med svenska skulder som tas hänsyn till i denna en skuldsanering i Sverige.

Vad innebär det för dig?

Det innebär att eftersom dina skulder är från banker i Norge är möjligheten för dig att få skuldsanering i Sverige väldigt mager. Vidare är utmätningen av din lön i sverige en åtgärd utfärdad av Norska myndigheter/myndighet därav är det norska lagar som rättfärdigar det varför jag rekommenderar dig kontakta norska myndigheter för att svar på din fråga gällande utmätningen av din lön.

Hoppas du fick svar på din fråga

Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Alexander NejatiRådgivare