Skuldförhållandet efter ingående av äktenskap

Hej.

Jag är tillsammans med en rysk tjej som jobbar inom ekonomi och finans och vi pratar om att hon ska flytta till mig permanent i Sverige.

Hon har en skuld som hon måste betala av innan hon flyttar hit vilket hon kommer att lösa inom 2 år då hon tjänar bra. Jag kommer även att bidra lite grann.

Till frågan. Om vi gifter oss i Sverige kan jag bli skyldig att tvingas betala hennes skuld på något sätt eller står den på henne rent juridiskt? Vi planerar i så fall endast ett borgerligt bröllop i sverige så vi blir man oj hustru och sedan får hon åka tillbaka till Ryssland och söka uppehållstillstånd och lösa sitt problem innan hon flyttar.

Vi är båda i 30 års åldern och är utan barn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt svensk rätt så råder varje make över sin egendom och sina egna skulder. Detta framgår av Äktenskapsbalkens 1 kapitel 3 § (här) och gäller oavsett om ni har gemensamma barn, oavsett er ålder eller oavsett om ni gifter er borgerligt eller kyrkligt. Du som blivande make kommer alltså inte behöva ansvara för din blivande makas skulder efter ert giftermål.

Det enda situationen som skulle kunna uppstå är det fall då din blivande maka inte klarar av att betala av sin skuld. Kronofogden får då rätt att utmäta egendom som motsvarar det belopp som krävs för att betala av skulden. Dock är det endast egendom som tillhör din blivande maka som får utmätas (här). Detta kan i vissa fall bli svårt att avgöra när det gäller egendom som ni har i er gemensamma besittning eftersom man då måste kunna bevisa att egendomen tillhör den andre maken, alltså dig (här).

Detta verkar dock inte bli en situation som kommer uppstå för er då du beskriver att din blivande maka ska åka tillbaka till Ryssland för att betala av sin skuld. Skulden verkar alltså vara uppkommen i Ryssland och ska betalas av där. När det kommer till internationell privaträtt och länder som inte tillhör EU får man falla tillbaka på den svenska lagstiftningen och dess regler för att finna ledning i frågan. Problemet är dock att hur den svenska lagstiftningen ser ut och hur den svenska domstolen skulle döma i ett sådant fall troligtvis inte har någon rättsverkan i dessa länder. Hur den ryska lagstiftningen ser på den skuldsituation som du beskrivit och skulle döma i ett sådant fall kan jag inte uttala mig om.

Men precis som jag nämnde i början kan du alltså enligt svensk rätt inte tvingas att betala din blivande makas skuld.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga. Har du ytterligare frågor eller synpunkter är du välkommen att återkomma!

Vänligen,

Alexandra KristoferssonRådgivare