Skulder vid arv

Hej,

som barn fick mina syskon och jag varsin större summa pengar (bundna i aktier) av våra föräldrar.

Av någon anledning så lånade min far 111.000:- av mig och ett skuldebrev skrevs som jag har i min ägo.

Enligt en släkting och tillika advokat (numera avliden) så skulle jag i framtiden kompenseras för detta vid vår fars bortgång. Stämmer detta?

Vår far gick nyligen bort och nu är min fråga om jag har rätt att kräva pengarna från dödsboet?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en person avlider ska skulderna och tillgångarna antecknas såsom de var vid dödsfallet, 20 kap. 4 § Ärvdabalken (ÄB). Ett skuldebrev fungerar som ett bevis på skulden och du bör visa skuldebrevet till den som ska upprätta bouppteckningen så att skulden antecknas. Bouppteckning ska som huvudregel förrättas senaste tre månaderna efter dödsfallet, 20 kap. 1 § ÄB. Skulderna betalas innan arvskiftet sker arvskifte eller bodelning innan skall bodelning eller skiftet gå åter, 21 kap 4 § ÄB. Arvskifte får inte heller ske mot en dödsbodelägare bestridande innan bouppteckning förrättas och alla kända skulder har betalts, eller medel till deras betalning har ställts under särskild vård eller uppgörelse har träffats som innebär att delägaren inte svarar för skulderna, 23 kap. 2 § ÄB.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Yodit EsheteRådgivare