Skulder som överstiger tillgångarna i dödsbo avskrivs

Hej! Vår mor har gått bort och hon har stora lån tagna hos ungefär 3-4 olika banker. Det enda hon har av något värde är hennes halva av huset som hon ägde tillsammans med min styvfar. Om inte hennes halva av huset räcker för att kunna täcka några av hennes skulder, avskrivs de då? Hur stor är risken att någon av bankerna tar hennes del av huset och tvingar min styvfar att köpa tillbaka det? Detta skulle såklart innebära att vi 4 barn som hon hade inte får ta över hennes del av huset.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Skulder som tillhör dödsboet ska betalas med de tillgångar som finns i dödsboet. Som du beskriver det är din mors enda tillgång den halva av huset som hon äger. Om skulderna överstiger de tillgångar som finns i dödsboet avskrivs den resterande skulden. Arvingar tar inte över den avlidnes skulder. Huruvida någon av bankerna avser att ta över hennes del i huset och tvinga din styvfar att köpa tillbaka det är svårt att svara på. Men eftersom bankerna vill få sin fordran betald är det troligt att de antingen försöker få din styvfar att lösa ut dem alternativt få till en försäljning av hela fastigheten.

Om du undrar över något mer får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare