Skulder hos Kronofogden

Hej

Jag behöver hjälp med skulder hus kronofogden

Fins nån lösning för det att hjälpa mig.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utgångspunkt
Om någon person har en skuld på dig som har gått till Kronofogden bör du betala skulden för att undvika utmätning (att Kronofogden tar egendom från dig för att samla ihop värdet av skulden). Om skulden är korrekt finns det egentligen inget du kan göra för att bli av med den, förutom att betala.

Bestrida ett föreläggande
Om du t.ex. nu har fått ett betalningsföreläggande men du inte håller med om att du är skyldig någon den summan som där anges bör du bestrida föreläggandet. Den som har ansökt om betalning från dig kan då gå vidare och ta saken till domstol, men om du faktiskt inte är skyldig personen några pengar kommer du med stor sannolikhet att vinna målet i domstol.

Ärendelagen
Om Kronofogden utför utmätning hos dig och utmäter sådant du vill ha kvar kan du klaga på Kronofogdens beslut genom att inleda ett ärende enligt ärendelagen. I 4 § ärendelagen och framåt ser du då hur du ska göra. Ifall du planerar att inleda ett ärende råder jag dig att kontakta en jurist här på Lawline.

Slutsatsen jag drar är att ifall du faktiskt är skyldig någon pengar bör du betala av skulden för att undvika utmätning. Jag menar att ifall skulden är riktig finns det egentligen ingen bra väg för att undvika att personen som du är skyldig pengar kommer få sina pengar, speciellt inte om personen nu vänt sig till Kronofogden.
Men ifall du faktiskt inte är skyldig någon pengar bör du bestrida det eventuella föreläggandet du har fått eller Kronofogdens beslut om att utmäta egendom från dig.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare