Skuldebrev till sambo

Hej. Min sambo har varit arbetslös i 3,5 år och vi har bott ihop lika länge. Sambon har lurat mig ta olika lån och leasa en bil. Han vill inte skriva på ngn överenskommelse om de lånen för han säger att han har inget jobb och tror att jag ska lämna honom så fort han har skrivit på ngt liknande skuldebrev. Vad ska jag göra??

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att, som jag förstår det, du står som ensam låntagare samt leasingtagare blir det svårt att kräva din sambo på någonting om inte ett skuldebrev upprättas. För att ett skuldebrev ska bli bindande krävs en överenskommelse.

För din egen skull bör du alltså försöka få din sambo att gå med på att skriva ett skuldebrev där ni fastställer skulderna samt hur de ska betalas av. Gör ni inte detta kan du komma att hamna i en tråkig sits om ni eventuellt skulle separera och din sambo slutar betala. Vid en sådan situation är det du som bär ansvaret i och med att det är du som är bunden avtalspart.

Det är ett enkelt skuldebrev som är aktuellt i ditt fall då det ska ställas till en viss person (3 kap 26 § skuldebrevslagen). Det finns inga direkta formkrav på hur detta ska utformas men jag rekommenderar att ni klart och tydligt skriver ned skulden, en avbetalningsplan samt era signaturer.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare