Skuldebrev

Hej!
Jag har lånat 160 000kr av en privatperson. Pengarna kommer från skadeståndspengar som personen jag lånat av har fått. Jag undrar om det räcker med ett skuldebrev där båda skrivit under med datum,namn och summan? Behövs det nåt mer om te.x skattemyndigheten, polisen eller nån annan myndighet skulle fråga mig vart pengarna kommer ifrån? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

För upprättande av skuldebrev finns inga formkrav men för att det ska omfattas av reglerna i Skuldebrevslagen måste det vara fråga om en enisidig förpliktelse och avse en penningprestation.

Det finns två olika varianter av skuldebrev, löpande- och enkla skuldebrev, för vilka regleringen ser något annorlunda ut(se Skuldebrevslagen). Ett enkelt skuldebrev anger en specifik betalningsmottagare i form av en fysisk eller juridisk person, enligt 26§ SkbrL. Ett löpande skuldebrev kan överlåtas mellan olika borgenärer, 11§. Framgår det inte vilken typ av skuldebrev det är ser man det som ett löpande skuldebrev enligt 11§ 2st SkbrL.

Ser inte varför de skulle vara intresserade i vart pengarna kommer ifrån vidare de inta varit inblandade i kriminell verksamhet.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare