Skuldebrev

Hejsan Jag har lånat ut en större summa pengar till en vän under loppet av två år. Vi skrev papper där varje transaktion som gjordes mellan våra banker finns med. Utöver det finns mail och sms om överenskommelser. Hon skulle redan börjat betala av men inte gjort det. På vilket sätt kan jag "säkerhetsställa" att hon har skuld till mig? Så hon aldrig kan ducka från det. Hon jobbar bara 75% och har inget av värde i sin ägo. Jag visste innan att de tar tid för henne att betala av men hon vill inte börja alls.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är alltid viktigt att tydligt skriva ner vad ni kommit överens om eftersom vid en eventuell tvist så finns det bevis som styrker ditt anspråk. Muntliga överenskommelser är också giltiga men svåra att bevisa och du kommer bära bevisbördan för att du har ett anspråk på din vän. Det framgår inte riktigt vad det är ni har skrivit ned, men en god sak annars är att tydliggöra detta er emellan er. Även om det kan vara svårt i detta läge så kan du försöka få henne att skriva ett skuldebrev där hon erkänner skulden hon har till dig. Om hon inte skulle betala efter påtryckningar kan du vända dig till kronofogden där det finns hjälp att få, vilket också ofta betonar allvaret och många rättar sig därmed i ett tidigt skede.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare