Skuldebrev

När jag och min f d separerade skrevs ett skuldebrev på att jag skulle ge henne 100 000 inom 15 år. Nu har hon ångrat sig, så härom dagen gav hon mig originalet av skuldebrevet. Hon menar att detta räcker, att kopior inte gäller som bevis. Jag vill dock veta detta säkert. Min f d har flera ggr förut plötsligt ändrat sig och det vore så trist om hon sitter med en kopia, som hon plötsligt en dag kommer och viftar med och ändå ska ha nämnda pengar. Snälla, red ut begreppen för mig. Gäller ett skuldebrev bara i original?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Svaret varierar beroende på hur skuldebrevet ser ut.

Lag (1936:81) om skuldebrev (SkbL)

2 kap. SkbL

Om det är ett enkelt skuldebrev, som anger att du är skyldig din f.d. sambo pengar så utgör skuldebrevet enbart ett bevis. Har du betalat skulden, så kan inte din f.d. sambo kräva dig igen oavsett om hon skulle ha kvar skuldebrevet. Då du nu har skuldebrevet i din besittning så kan du riva det, eller antecka på det att du har betalt om du nu har gjort det. En kopia på ett enkelt skuldebrev har enbart en bevisverka, om du är osäker så be om att få alla kopior.

3 kap. SkbL
Rör det sig istället om ett löpande skuldebrev, som anger att du skall betala till innehavaren av skuldebrevet måste man återta skuldebrevet för att inte riskera att din f.d. sambo eller någon annan kräver betalning. Innehavaren av skuldebrevet har nämligen rätt till betalning då denne visar fram skuldebrevet. En kopia på ett löpande skuldebrev är utan verkan.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, du är välkommen att ställa följdfrågor eller andra juridiska frågor.

Bästa hälsningar,

Essie MalkocRådgivare