Skuldavräkning vid beräkning av sambors andelar

Hej! Jag och min sambo har nyligen separerat. Vi har mer skulder än tillgångar och de flesta lån står på mig, men har använts gemensamt. Efter delning av skulder och tillgångar återstår skulder på ca 370 000 som står på mig, kan jag kräva att dessa ska delas?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

När ett samboförhållande upphör sker en bodelning endast om någon av samborna begär detta inom ett år efter det att förhållandet upphörde. Begär någon av samborna bodelning ska värdet av den bostad och det bohag som samborna har införskaffat för gemensam användning, så kallad samboegendom, delas lika. Det är viktigt att komma ihåg att det bara är samboegendomen som ingår i bodelningen.

Av sambolagen framgår att det ska ske en bodelning om någon av samborna begär detta. Vid bodelningen ska sambornas andelar i samboegendomen beräknas. Vid beräkningen av sambornas andelar ska från vad en sambo äger av egendomen så mycket avräknas att det täcker de skulder som sambon hade när förhållandet upphörde. Det värde som sedan återstår, efter det att skuldavräkning har skett, ska sedan delas lika mellan samborna.

Det är dock inte alla skulder som får avräknas mot samboegendomen, utan det är i första hand de skulder som är att hänföra till samboegendomen som får räknas av. Detta på grund av att det, som ovan nämnts, endast är samboegendomen som ingår i bodelningen. Om exempelvis ett lån har upptagits av den ena sambon, och lånet har samband med den egendom som ingår i bodelningen, så får denna skuld avräknas.

Om en skuld däremot inte har något samband med samboegendomen så ska denna som huvudregel inte avräknas mot samboegendomen, utan istället mot sambons övriga egendom. Undantag finns om det förhåller sig så att betalning för skulden inte kan fås ur annan egendom som sambon har.

Viktigt att notera är att det ankommer på den part som påstår att en viss skuld har samband med samboegendomen att bevisa att så är fallet. Likaså ankommer det på den part som påstår att betalning för skulden inte kan fås ur annan egendom än samboegendomen att visa detta.

Sammanfattningsvis kan därför sägas att de lån som har samband med den egendom som ingår i bodelningen mellan dig och din sambo får räknas av. Det värde som sedan återstår kommer att delas lika mellan dig och din sambo. De lån som däremot inte har något samband med den egendom som ingår i bodelningen mellan dig och din sambo får avräknas mot samboegendomen, endast om det är så att du inte har täckning för skulderna ur din övriga egendom.

Hoppas att du har fått svar på dina frågor!

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare