Skuld på en person utan känd adress

Hej! Jag har lämnat in en skuld till Kronofogden, men personen håller sig undan och betalar inte tillbaka. Kan jag höra med personens barn (vuxen) om hens senaste adress och var hen jobbar? Och även berätta om skulden som hen har till mig? Eller räknas detta som ärekränkning eller förtal? Vad får jag berätta? Gör jag mig skyldig till något brott genom att kontakta hens barn och berätta om skulden? Vilka möjligheter har jag att få tillbaka mina pengar då jag inte vet varken adress eller arbetsplats?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du anser att någon har en skuld till dig och inte betalar tillbaka den så gör du rätt i att söka hjälp hos Kronofogden. Kronofogdens uppdrag är att se till att den som har rätt att få betalt av någon ska få det.

Du kan höra av dig till personens barn och berätta om skulden och ställa dessa frågor. Det räknas inte som ärekränkning eller förtal och är därmed inte brottsligt.

I början av din fråga så skriver du att du har lämnat in en skuld till Kronofogden. Jag är dock osäker på om du verkligen har gjort det eftersom man då behöver svarandes adressuppgifter. Om du vet vad personen heter så skulle du kunna ta reda på vad hens adress är via en söktjänst som till exempel Eniro. När du har fått tag på personens adress, kan du fylla i ansökningsblanketterna hos Kronofogden och skicka in dem.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare