Skuld i dödsbo

Hej,

Jag har lånat 100 000 kr av min syster till kontoinsats. Vi ska skriva ett skuldbrev men undrar nu vad som händer med skulden om något händer mig. Kommer hon få tillbaka lånet eller inte?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om din syster kommer få tillbaks de 100 000 kr hon lånade av dig om du skulle avlida.

Vad säger lagen?

När någon avlider ska dödsboets tillgångar och skulder sammanställas i en så kallad bouppteckning, detta framkommer av 20:4 ärvdabalken (ÄB). I svensk rätt kan man inte ärva skulder, istället får de som haft en skuld mot den avlida rikta krav mot dödsboet och få betalning ur det. Eftersom ingen ärver skulder så avskrivs de skulder som inte kan betalas med medel ur dödsboet.

Sammanfattningsvis kan sägas att om du skulle avlida och skulden tas upp som den ska i bouppteckningen så kommer din syster få sin skuld betald med de tillgångar som finns i dödsboet. Om det inte finns några tillgångar i dödsboet som kan användas för att betala av skulden kommer denna att avskrivas.

Jag hoppas att detta besvarar din fråga, om du skulle ha någon ytterligare fundering är du varmt välkommen att återkomma till oss.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare