Skuld - hur får jag betalt

Hej! Under tiden jag och min exman bodde ihop övertalade han att jag skulle ta ganska stora lån åt honom, ca 250.000kr. Vi skrev inget avtal utan hade ett muntligt, och det var att han skulle betala tillbaka i samma utsträckning som jag skulle betala till bankerna. Han slutade betala tillbaka och jag hamnade hos kronofogden. När jag tyckte det började bli mycket pengar skapade jag ett nytt konto hos min bank som jag döpte till hans namn. Till det kontot förde jag över ca 120.000kr som jag också betalde hans lån och dyra skulder från. Går det på något vis att kräva tillbaka pengarna från honom? Hamna i högen som borgenär på hans skulder??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med dina fråga.

Sammanfattning av mitt svar: Ja, du kan kräva din exman på pengarna han är skyldig dig. Detta gör du enklast genom att ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden (KFM). Se länk för hur du går vidare på enklast sätt. https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Nedan följer ett utvecklande av mitt svar ovan och kommentarer kring de uppgifter du har lämnat i din fråga.

Ert avtal är giltigt

Huvudregeln är att ett muntligt avtal är precis lika giltigt som ett skriftligt avtal i Sverige. Ditt avtal är därför som utgångspunkt giltigt och din exman ska därför betala tillbaka pengarna så som ni har bestämt. Sedan är det ett problem med bevisfrågan. Du måste nämligen kunna visa att ni har ingått ett låneavtal. Din exman kanske påstår att det inte alls var ett lån. Eller så påstår han att han inte fått några pengar. Dessa och liknande invändningar kan innebära problem för dig eftersom att du inte har avtalet skriftligt. Det kan dock gå att bevisa att det rört sig om ett lån även på andra sätt än ett skriftligt kontrakt. T.ex. genom att visa på överföringar som skett från ditt konto till hans konto. Eller om du kanske har något vittne som du pratat med om lånet innan du förde över pengarna.

Du kan kräva betalt genom kronofogdemyndigheten eller genom domstol

Du kan få betalt genom att ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. KFM kommer då att försöka driva in de pengarna som är möjliga att driva in. Det låter av din beskrivning som att din exman även har andra skulder. Det kan innebära problem för dig på så sätt att om det inte finns några pengar att kräva in så kan du tyvärr inte räkna med att få betalt.

Du kan även stämma din exman i din lokala tingsrätt. Detta rekommenderar jag inte som första lösning och det är inte heller en speciellt god idé att göra utan juridiskt biträde. Om du är intresserad av detta eller på något annat sätt vill få råd om hur kan gå vidare ifall du prövat ovanstående så får du gärna vända dig till info@lawline.se för vidare råd.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare