Skuld hos kronofogden

Hej min son är skyldig mig väldigt mycket pengar. 160 000 kr privat samt har jag tagit ett lån till honom på 275 000 kr. han finns hos kronofogden. Jag vill att han ska betala tillbaka detta så smått men det gör han inte utan ljuger och förhalar, han är dessutom spelmissbrukare. Kan jag få hjälp någonstans med detta?

Lawline svarar

Tack för din fråga!

Det du kan göra är att kontakta kronofogden angående ett betalningsföreläggade.

Kronofogden skickar ett brev (föreläggande) om kravet till den du vill få betalt av (svaranden). I brevet finns ett kvitto som svaranden ska skriva på och skicka tillbaka. Det är ett bevis på att brevet har kommit fram.

Din son kan agera på olika sätt:

Han betalar till dig. Blir hela skulden betald måste du snabbt och skriftligen ta tillbaka din ansökan. Om en del av skulden blir betald måste du även meddela kronofogden det. Din son skriver till kronofogden och invänder mot (bestrider) skulden. Kronofogden informerar dig om det och du får bestämma om du vill att din ansökan i fortsättningen ska handläggas av domstol. Om du inte vill att domstol ska fortsätta handläggningen kommer ärendet att skriva av. Din son hör inte av sig till kronofogden efter att ha blivit delgiven. Då meddelas ett utslag. Där anges att svaranden ( din son ) förpliktas att betala vad du har begärt.

När du ansöker om betalningsföreläggande ska du ange om du vill ha kronofogdens hjälp med att få betalt (verkställa) eller inte. Om du inte vill ha det direkt kan du ansöka om verkställighet av utslaget vilket kan innebära försäljning och utmätning av hans egendom. Då din son saknar ekonomiska medel så kan det bli svårt att utvinna något, såvida han ej äger fastighet eller annan egendom, processen innan du får dina pengar tillbaka ser därför ut att bli väldigt utdragen.

Isabella WidjestrandRådgivare