Skriva tillgångar på sambon

Om jag skriver över mina tillgångar till min sambo medans jag lever och när jag dör finns inget att ärva vad händer då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det framgår inte riktigt om du menar att du upprättar ett testamente. Men om du upprättar ett testamente enligt formkraven i ärvdabalken (ÄB) 10 kap. 1 § så ärver din sambo din kvarlåtenskap under förutsättning att det finns något kvar att ärva. Vid bouppteckningen går man igenom den avlidnes tillgångar och skulder och skulderna betalas bort från tillgångarna. Vad man använder som tillgångar att betala den avlidnes skulder med kan däremot bero lite på vad de efterlevande beslutar sig för att göra. Man kan t ex begära en bodelning som sambo och enligt sambolagen 18 § få behålla t ex bostad och bohag och har alltid rätt att få ut minst två prisbasbelopp.

Skulle det efter bouppteckning och bodelning falla sig så att dina tillgångar beräknas vara exakt lika stora som dina skulder så ärver din sambo det som finns kvar, vilket då är ingenting. Det gäller även eventuella bröstarvingar.

Har du istället som du säger, skrivit över tillgångar på din sambo så är huvudregeln såklart att det går bra att göra. En person är fri att förfoga över sina tillgångar under sin livstid. Det finns ett undantag för gåvor som kan räknas som testamente enligt ÄB 7 kap. 4 §. Exempel på en sådan gåva kan vara att man ger bort en fastighet, eller "skriver den" på en närstående precis som du nämner, men fortsätter att nyttja den. Det finns då utrymme för eventuella bröstarvingar att påkalla jämkning av gåvan precis som ett testamente för att få ut sin laglott enligt ÄB 7 kap 3 §. Detta är för att man inte kan testamentera bort bröstarvingars laglott, vilken är hälften av arvslotten enligt ÄB 7 kap. 1 §.

Som du ser beror det helt och hållet på vad det finns för övriga omständigheter i just ert fall för att jag ska kunna ge ett mer omfattande svar, men jag hoppas att du ändå fått någon hjälp på vägen!

Lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare