Skriva skuldebrev i efterhand?

Hej. Jag har lånat ut pengar till ett ab. Företaget har nu gått i konkurs och vi skrev inte något skuldbrev när jag lånade ut pengarna. Det handlar om flera lån under en lång tid. Allt är dock bokfört som skuld till närstående. Jag var VD i bolaget.

Fråga, går det att skriva ett skuldbrev i efterhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är möjligt att upprätta ett skuldebrev i efterhand. Ett bra bevisdokument för att en skuld finns är ett skuldebrev. Av skuldebrevet ska det framgå hur mycket som lånats ut, eventuella överenskommelser om ränta, avbetalning eller likande. Ett skuldebrev behöver inte vara undertecknat rent juridiskt, men det är däremot fördelaktigt av bevisskäl. Skuldebrevet ska därmed undertecknas av dig och den du lånat ut pengar till.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Maja TryggRådgivare