FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal05/03/2022

Skriftlighet vid fastighetsköp

Kan ett mail ersätta ett skriftligt kontrakt beträffande ingående av fastighetsköp?

2022-03-04 i KÖP OCH HYRA AV FASTIGHET

FRÅGA

Är mejl som komplement till kontrakt om fastighetsköp att likställa med skriftligt meddelande, enligt jordabalken

Tack för Ditt svar. Frågeställningen var nog mera precist : Om ett skriftligt köpekontrakt till en fastighet är upprättat, kan ett viktigt komplement/ändring till/av kontraktet avgivet i mejlform anses vara juridiskt bindande.

Drar man ut konsekvenserna av Ditt svar verkar ett komplement (skriftligt meddelande) i form av mejl inte kunna anses vara juridiskt bindande.

Vänligen Lars

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett mail kan inte ersätta det skriftliga köpekontraktet. Det stadgas i 4 kapitlet 1 § jordabalken (1970:994). Vad gäller komplement till avtalet finns det en regel i 4 kapitlet 3 § jordabalken som bland annat säger att om köpets fullbordan eller bestånd är beroende av visst villkor så måste det villkoret finnas i den ursprungliga köpehandlingen som ju enligt 1 § måste vara skriftlig.

I ditt fall låter det som om att komplementet inte kan göras via ett e-mail, då du beskriver det som ett viktigt komplement. Som du säger innebär det att det som sägs i komplementet inte är juridiskt bindande. Jag har dock inte sett innehållet i komplementet så jag kan ej uttala mig med 100% säkerhet, men utgå ifrån att det ska göras skriftligt, det är alltid säkrast.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, och tveka inte på att vända dig till Lawline igen ifall du har ytterligare frågor!

Med vänlig hälsning,

Kevin TorssellRådgivare