FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess24/10/2013

Skolsköterskas tystnadsplikt

Hej ! Jag har en fråga om ett sådant uppgiftslämnande är rätt enligt lag: En förälder till en femtonårige pojke får reda på att sonen har besökt skolsköterskan flera gånger den senaste veckan. Pappan blir orolig  och frågar sonen vad det är men sonen säger att det inte är något, han har bara varit på en rutinkontroll. Pappan tror inte på detta och ringer till skolsköterskan för att få veta vad det rörde sig om. Skolsköterskan berättar då att hon har fört samtal med pojken om att han är osäker på sin sexuella läggning. Gör skolsköterskan rätt när hon berättar detta för föräldern? Bör inte detta vara en sekretessbelagd uppgift (stark sekretess)? eller räcker det med att avslöja sin identitet och syftet med uppgiften för att få tillgång till handlingen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En skolsköterska har tystnadsplikt enligt 25 kap. 1 § Offentlighets- och sekretesslagen, den lagen kan du hitta här: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Offentlighets--och-sekretessla_sfs-2009-400/#K25. Det innebär att skolsköterskan har sekretess likvärdig den andra som jobbar med sjukvård har och uppgiften kan bara röjas om det står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon annan leder men utav röjandet.

Pojken är förvisso omyndig, men inte ens vårdnadshavaren har rätt att få ta del av allt som rör dennes barn, 12 kap. 3 § i samma lag. Skolsköterskan har dock rätt att ta kontakt med föräldrarna om hen känner oro eller om barnet befinner sig i en allvarlig situation. Med tanke på att pojken är 15 år, skolsköterskans sekretess samt att det "bara" handlat om pojkens sexuella läggning (förutsatt att pojken inte mår mycket dåligt över detta) anser jag att skolsköterskan har överskridit sin sekretess men exakt var gränsen går i verkligheten har jag svårt att svara på. Gränsdragningsfall av detta slag torde vara vanliga när det handlar om att lämna ut uppgifter till vårdnadshavaren.

Hoppas att detta var till någon hjälp trots att jag inte kan ge dig något entydigt svar!

Med vänlig hälsning

Rådgivare