FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/11/2018

Skolfrågor om villkorlig frigivning

Hej!

Jag går ekonomiprogrammet med juridikinriktning sista året på gymnasiet. Jag skriver i mitt gymnasiearbete om villkorlig frigivning och har därav av lite frågor till er inom området. Vad är syftet med villkorlig frigivning? Vad händer om man återfaller i brott under sin villkorliga frigivning? Finns det någon statistik på återfall till brottslighet mellan en som har suttit klart hela sitt fängelse straff och en som blev tidigare släppt genom villkorlig frigivning? Rapportens syfte ska var att undersöka om villkorlig frigivning fyller sitt syfte i samhället eller om det hade varit bättre utan den.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tyvärr är det mot Lawlines policy att besvara skolfrågor, då det förtar uppgiften av ditt skolarbete.

För regler om villkorlig frigivning och vad som sker vid överträdelse av den villkorliga frigivningen kan jag rekommendera att du tittar i bland annat Fängelselagen och Brottsbalken. Ytterligare ett tips är att besöka Brottsförebyggande rådets hemsida (Brå). Brå publicerar bland annat statistik och utredning avseende till exempel villkorlig frigivning.

Lycka till med ditt skolarbete!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare