Skolfråga marknadsrätt

Hejsan jag har en fråga angående marknadsrätt. Jag håller på med detta just nu i skolan och har ett case inom detta område, skulle du kunna hjälpa mig med detta?

Det är såhär att min kompis som driver ett företag och säljer idrottsartiklar. Han har köpt in ett par tennisbollar som påminner om ett annat märke vid namnet "Air borne" både i utseende och i kvalitet. Air Borne är ett välkänt varumärke på marknaden och är känd för sin höga kvalitet. Bollarna marknadsförs under en slogan som säger "Air Borne - best in play".

Min kompis vill benämna sina tennisbollar "Fair Born" och vill även använda sig av slogan "Fair Born - Best in test?". Eftersom att han anser att hans bollar är bäst i världen. Han menar att dem är självspelande och garanterar felfria slag. han menar även att hans bollar är dem snyggaste på marknaden. "Det går nog bra att marknadsföra dem på det sättet" tänker min kompis. "Bara jag sätter ett frågetecken efter påståendena"

Jag ska då försvara min kompis och hjälpa honom ur situationen genom lagar. Har du några tips på hur jag kan fria honom i en rättegång?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom Lawline inte besvarar skolfrågor, kan jag inte hjälpa dig med din fråga tyvärr.

Jag kan istället hänvisa dig till marknadsrättslig litteratur och/eller lagkommentarer. De förklarar hur marknadsföringslagen (2008:486) ska tillämpas i olika situationer.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Catarina Franco EdlundRådgivare