FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt30/04/2016

Skolfråga avseende avtalsrätt, ersättningsrätt samt associationsrätt

Du och dina bästa vänner (Harald, Kamilla och Angelica) har ett handelsbolag tillsammans, Fresh and Clean HB. Ni har inget bolagsavtal upprättat i skrift utan har muntligt sagt att ni ska driva företaget, dock är det registrerat. Ni bestämmer er i denna glädjeyra att ha firmafest. Väl där, så äts och dricks det i mer och mindre måttliga mängder. Du och din kollega Kamilla kommer på att ni ska leka soldater i all yra så hämtar Kamilla två paintball-gevär från sin bil. Ni börjar springa runt i lokalen och du ser Harald och väljer att skjuta henne i huvudet från 1,5 meter. Harald skadar ögat och tappar synen med 25 % samt hon måste vara hemma minst en månad. Dessutom så har hon tappat all glädje med att spela paintball igen. Hon kräver dig på 30000 kr för skadan samt 400000 kr för att hon inte kan jobba samt 15000 för sveda och värk. Samtidigt kommer det upp en annan sak. Angelica som är en av delägarna i ert bolag har träffat ett avtal som den egenskapen med ett annat företag som hon även sitter i styrelsen för. Du vill att detta avtal inte skall gälla då du anser att Angelica gör fel som sitter på två stolar. Du tar även upp detta med övriga ägare att hon borde förlora rätten att få avtala. Vad är rättsfrågorna?

Lawline svarar

Hej!

Lawline besvarar inte skolfrågor. Tämligen begränsad ledning kan dock ges.

Vid ditt arbete med frågan bör du särskilt studera lagen (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område, lagen (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag samt skadeståndslagen (1972:207). Vad gäller litteratur kan tipsas om Malmström, Civilrätt samt eventuellt Hellner, Skadeståndsrätt och Dotevall, Samarbete i bolag: Om personbolag (mer än så torde ej krävas).

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare