Skolfråga angående arv och bodelning i samboförhållande

Hej!

Jag går mitt andra år på gymnasiet och läser kursen privatjuridik. Jag har en uppgift som jag inte kan lösa och hoppas att ni kan hjälpa mig med en liten del av denna uppgift.

Johan och Agnes är sambos, men har bestämt sig för att gå skilda vägar. Johan har sen tidigare förhållanden en dotter och Agnes har sen tidigare en son. De har även två söner tillsammans.

När beslutet har tagits om uppbrottet får de reda på att Agnes har blivit plötsligt sjuk, och några dagar senare avlider Agnes.

När bohaget ska delas upp upptäcker Johan en tavla i förrådet som har inte har sett innan. Agnes son, Kalle, menar att det var en gåva från Agnes döda mor. Kalle säger att tavlan var menad som enskild egendom men att Agnes mamma dog innan de hann skriva ner bevis.

Johan menar att så inte är fallet.

I deras gemensamma hus har de möbler för 1 miljon kronor, de har även två hundar som de köpte tillsammans. De har även ett sommarhus värt 5 miljoner kronor och en stuga i Sälen värt 3 miljoner kronor. Johan har 10 miljoner på banken och inga skulder men Agnes hade 6 miljoner men 3 miljoner i skulder. '

Hur ska det delas upp och hur gör man med tavlan?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Lawline har som policy att inte besvara frågor som har med skoluppgifter att göra. Du kan givetvis använda sökfunktionen och söka bland tidigare besvarade frågor för att hitta information till ditt skolarbete. I övrigt tipsar jag dig om att bland annat titta i Sambolagen (se https://lagen.nu/2003:376) och Ärvdabalken (se https://lagen.nu/1958:637)

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare