Skolan har gjort en orosanmälan - kan jag anmäla skolan?

Skolan där min dotter går har gjort en orosanmälan mot mig för att ha slagit henner. Läraren som hört att hon sagt att jag slår henne säger en sak i anmälan och en annan sak till fröken till min dotter. Enligt anmälan ska jag efter ett mail om ett bråk med kompisar ha blivit så arg och att detta mail utlöst att jag skulle ha slagit henne. Detta stämmer inte och inget mail finns. Socialtjänsten har absolut inga misstankar och vet om att anmälan ej korrekt. Kan jag anmäla skolan för detta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 14 kap 1§ 1p Socialförsäkringsbalken (SoL) har myndigheter som jobbar med barn och unga och anställda på dessa myndigheter en skyldighet att genast göra en orosanmälan till Socialtjänsten om de misstänker att ett barn far illa. Skolor och lärare omfattas alltså av denna skyldighet och måste göra en anmälan om det finns misstanke att ett barn far illa, sedan är det upp till Socialtjänsten att utreda huruvida det faktiskt är ett barn som far illa eller inte. Du kan alltså troligtvis inte anmäla skolan för detta då de har agerat i enlighet med Socialförsäkringsbalken.

Förtal är ett brott enligt 5 kap 1§ Brottsbalken (BrB) och utgörs av att man pekar ut någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller på annat sätt lämnat en uppgift som är ägnad att utsätta personen för andras missakting. Det utgör dock inte förtal om personen vad skyldig att uttala sig eller om det annars med hänsyn till omständigheterna vad försvarligt att personen uttalade sig. Du kan alltså inte heller anmäla dem för förtal då de som sagt har en skyldighet att göra en orosanmälan.

Hoppas du fick svar på din fråga, om inte är du varmt välkommen att återkomma!
Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare