Skillnader vid uppsägning av vikarie jämfört med personal med tillsvidare anställning

Hej jag vill gärna veta om det skiljer sig något vid uppsägning av en vikarie jämfört med en uppsägning av personal som har en tillsvidare anställning.

Båda fallen gäller om personen har varit elak mot en äldre person på ett äldreboende

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du menar uppsägning från arbetsgivarens sida.

Bestämmelser kring olika anställningsformer och uppsägningstider finns i lagen om anställningsskydd (LAS).

Uppsägning av personal med tidsbegränsad anställning
Ett vikariat är en tidsbegränsad anställning som upphör vid anställningstidens utgång (4 § 2 stycket LAS). Som huvudregel innebär det att arbetsgivaren inte kan säga upp arbetstagaren innan anställningstidens utgång. Däremot kan arbetsgivaren säga upp arbetstagaren i förtid om det har avtalats mellan parterna att det ska vara möjligt för arbetsgivaren (4 § 2 stycket LAS).

Uppsägning av personal med tillsvidare anställning
När det gäller uppsägning av personal med tillsvidare anställning varierar uppsägningstiden beroende på hur länge arbetstagaren varit anställd. Som minst är uppsägningstiden en månad, men har arbetstagaren varit anställd sammanlagt mellan två till fyra år så har arbetstagaren rätt till en uppsägningstid av två månader. Ett annat exempel är om arbetstagaren har varit anställd minst 10 år, då har hen rätt till en uppsägningstid av sex månader (se mer om detta i 11 § LAS).

Vid uppsägning från arbetsgivarens sida
När en arbetsgivare ska säga upp en arbetstagare måste uppsägningen alltid vara sakligt grundad (7 § LAS). Den vanligaste orsaken till uppsägning är arbetsbrist, en annan är personliga skäl. Med personliga skäl menas att arbetstagaren inte har fullgjort sina skyldigheter enligt anställningsavtalet. Det kan t.ex. vara att arbetstagaren misskött arbetet genom exempelvis olämpligt uppträdande, olovlig frånvaro m.m. Enstaka tillfällen av misskötsamhet är dock inte tillräckligt för att utgöra saklig grund för uppsägning. Att en arbetstagare varit elak mot någon annan någon enstaka gång utgör därför inte saklig grund för uppsägning. Det chefen bör göra är att samtala med de personer i personalen som det handlar om och försöka lösa problemet. Om personerna efter tillsägning inte ändrar sitt beteende kan det utgöra saklig grund för uppsägning, om problemet fortsätter.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Emilia SimuRådgivare