FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt21/02/2018

Skillnader mellan att vara folkbokförd och svensk medborgare

Min fästman har nu blivit folkbokförd i Sverige (medborgare i Storbritannien) men jag har några frågor.

Vad är skillnaden på att vara folkbokförd och medborgare?

Vad har man för rättigheter som folkbokförd i Sverige? Tex kan han rösta i våra val? Ta del av vår sjukförsäkring?

Vad krävs för att bli medborgare?

Kan han ansöka om pass/svenskt legitimation?

Vad ska jag se till att han får nu som folkbokförd i Sverige?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Det finns vissa skillnader mellan att vara folkbokförd i Sverige och att vara svensk medborgare. Jag tänkte strukturera det lite så att jag först går igenom vad som gäller när man är folkbokförd och sedan på vad man får extra av att vara svensk medborgare.

Folkbokförd

Många av dina rättigheter och skyldigheter är beroende av att du är folkbokförd och var du är folkbokförd, till exempel rätten till bostadsbidrag, var du ska betala din skatt och rösta. Du får dock ej rösta i riksdagsvalet utan endast i kommun och landsting. När du är folkbokförd i Sverige har du rätt till sjukvård på samma villkor som andra som bor i Sverige. Det betyder att du betalar vanlig svensk patientavgift för sjukvård inom det allmänna sjukvårdssystemet.

Om du bor i Sverige är du även i allmänhet försäkrad i Sverige. Det betyder att du kan ha rätt till ersättningar från Försäkringskassan. Du behöver inte anmäla dig eller registrera dig hos Försäkringskassan innan du ansöker om en ersättning utan det räcker att du är folkbokförd i landet.

Genom skatteverket kan man ansöka om id-kort om man är folkbokförd i landet, är över 13 år gammal och kan styrka sin identitet. --> Detta kan vara bra att ansöka om då det kan vara bra att ha med sig en svensk legitimation för att underlätta exv. bankärenden. Annars är det inget speciellt du behöver tänka på.

Svenskt medborgarskap

Förutom det som gäller för folkbokförda så är det svenska medborgarskapet ett rättsligt förhållande mellan staten och dig som medborgare. Medborgarskapet stärker din samhörighet med Sverige och förenar svenska folket. Det är det formella medlemskapet i samhället och är en grund för demokratin i Sverige.

Svenskt medborgarskap kan innebära fördelar som att bara svenska medborgare har en absolut rätt att bo och arbeta här i landet och bara svenska medborgare har rösträtt till riksdagsvalen. Man måste även vara svensk medborgare för att kunna bli invalda i riksdagen eller för att kunna bli poliser eller yrkesmilitärer. Det finns även andra yrkesgrupper som bara får tillsättas med svenska medborgare. Som svensk medborgare blir det enklare om du vill arbeta i andra EU-länder (lär dock ej vara så aktuellt i ert fall då din man är från Storbritannien).

Det krävs även svenskt medborgarskap för att få svenskt pass och nationellt ID-kort.

För att bli svensk medborgare ska du:

ha fyllt 18 år kunna styrka din identitet ha permanent uppehållstillstånd (PUT), uppehållsrätt eller uppehållskort ha uppfyllt kraven för hemvist (bott i Sverige en viss tid, generellt gäller 5 år)ha levt ett skötsamt liv i SverigeHoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare