Skillnaden på arv mellan sambor och makar

Om jag får ett arv och jag sätter in dem på mitt eget kort, som bara jag står på. Om det händer han något, måste mina pengar delas till hans 2 ungar plus ett särkullbarn, själv har jag 4 egna barn. Är det olika om man är sambo eller gift? Hoppas att jag kan få svar på detta, Mvh M----t S----n

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med med dina frågor

Som jag förstår din fråga undrar du hur det funkar med arv mellan makar och sambor om det finns barn. Dessa barn kan även vara särkullebarn. Jag kommer förutsätta i mitt svar att inga testamenten har upprättats.

Makar

Makar ärver allt som deras makar efterlämnar(3 kap 1 § Ärvdabalken). Den enda situationen detta inte sker är ifall den avlidne har särkullebarn(3 kap 1 § ärvdabalken). I de fallen får maken endast den delen av arvet som annars hade tillfallit de gemensamma barnen.

Sambor

Sambor har ingen rätt att ärva varandra, och hela arvet tillfaller den avlidna sambons arvingar som om den var ensamstående. I bodelningen delas förvisso samboegendomen upp, men inget av den avlidnes del tillfaller den efterlevande sambon.

Efterarvsrätt för särkullbarn och rätten att gå före den

Om man är gift har man som make rätt att komplettera sitt arv upp till 4 prisbasbelopp, för närvarande 189 200 kronor, med fri förfoganderätt från eventuella särkullebarns arv (3 kap 1 § 2 stycket Ärvdabalken). Denna summa kan man bruka som sin egen, med undantaget att den kommer att tillfalla särkullebarnen vid ens egen död, utan att den ingår i arvet.

Jag kan tyvärr inte ur din fråga utröna hur konstellationen med barn är hos er, men som jag gissar det har båda särkullbarn och även gemensamma barn. Det enklaste sättet att tänka oftast är att alla barn får lika mycket av sina riktiga föräldrar i slutändan, men de tar en omväg genom den andra föräldern om föräldrarna fortfarande är gifta.

Jag hoppas att ni har fått svar på era frågor

Med vänliga hälsningar,

Adam NovakRådgivare