Skillnaden mellan förolämpning och förtal

Vad jag har hört om lagen om kränkning så är det endast olagligt att säga kränkande ord direkt till en person. Genom att prata illa bakom någons rygg bidrar väl inte till något brott. Ni får rätta mig om jag har fel men jag har iaf fått uppfattningen om att lagen om kränkning gäller endast mot ord som sägs direkt till någon person och inte vad som sägs då personen inte närvarar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en person säger kränkande saker direkt till en annan person döms man för förolämpning (5 kap 3§ BrB).

Om personen istället säger saker till andra för att utsätta en person för andras missaktning eller som får en person att framstå som brottslig eller klandervärd i sitt beteende döms personen för förtal (5 kap 1§ BrB). Svaret på din fråga är alltså: Ja, man kan dömas för saker man säger om någon när den personen inte närvarar.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Isabella ChorellRådgivare