Skillnaden mellan dråp och vållande till annans död

Jag undrar vad skillnaden är mellan dråp och vållande till annans död?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vägledning finns att hämta i Brottsbalken (1962:700) (hädanefter BrB).

Vållande till annans död är ett brott som innebär att någon orsakar en annan persons död genom oaktsamhet (3:7 BrB).

Dråp är ett annat brott som också innebär dödande, men där krävs det att det sker avsiktligt (3:2 BrB). Trots att det sker avsiktligt gör omständigheterna gärningen mindre grov än vid brottet mord, exempelvis genom att offret har hotat eller misshandlat gärningsmannen.

Lawline RådgivareRådgivare