FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott11/08/2016

Skillnaden mellan att beträda järn- som spårväg

Läste här om en person som blev straffad i Stockholm för att han hade beträtts JÄRNVÄGSSPÅR I Stockholm (SL). Gäller samma regler t.ex. i Göteborg om man beträder spårvagnsspåren på "fel ställe".

Lawline svarar

Gällande den bestämmelsen så finner man den i järnvägslagen och i synnerhet i dess 9 kapitel 1 §. Denna lag gäller dock ej tunnelbana och spårväg vilket framgår ur dess 1 kapitel 1 § 1 stycke. Där gäller istället lagen om säkerhet vid tunnelbana och spårväg, som dock inte statuerar en liknande ordningsbestämmelse som den som finnes i järnvägslagen.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare