Skillnad om tryckt skrift faller in under tryckfrihetsförordning

Vad innebär det när en tryckt skrift INTE är grundlagsskyddad (då det tex. inte finns någon ansvarig utgivare) utan faller under "vanlig lag"?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga så tänkte jag räkna upp de skillnader som tillkommer om en tryckt skrift omfattas grundlagen. Grundlagen som heter tryckfrihetsförordningen och förkortas TF hittar du här.

• För det första så kan som huvudregel bara en person (oftast den ansvariga utgivaren) bli ansvarig för det som står i den tryckta skriften (TF 8:1-4), även kallat ensamansvaret. Alltså så blir exempelvis inte skribenter och andra som bidrar till skriften inte ansvariga utan endast den ansvariga utgivaren.

• För det andra så är antalet brott som man kan göra sig skyldig till genom den tryckta skriften mindre. TF begränsar nämligen antalet brott till de som finns uppräknade i den så kallade brottskatalogen i TF 7:4-5 istället för den betydligt större brottsbalken som gäller för skrifter som faller in under "vanlig lag".

• För det tredje så ser en rättegång annorlunda ut. Det är justitiekanslern (förkortad) JK som inleder förundersökning och bestämmer om om åtal ska väckas, TF 9:2. Dessutom så finns under rättegången en jury som avgör om en person är skyldig eller inte, TF 12:2.

Hoppas att detta gav svar på din fråga och återkom gärna igen om något var oklart!

Jean NaboRådgivare