Skillnad mellan dödsbodelägare och efterarvinge

Hej! Vår moster har avlidit. Hon har inga barn eller make. Hennes föräldrar och syskon är också döda. Min bror och jag, som hennes avlidna systers barn, är enda arvingar. Är vi dödsbodelägare eller efterarvingar? Tacksam för svar. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Du och din bror har rätt att ärva er moster då hon inte har några andra släktingar som har förtur till arv framför er (2 kap, 2§ Ärvdabalken). Då er rätt till arv är omedelbar kommer ni anses som dödsbodelägare (18 kap, 1§ Ärvdabalken). Efterarvingar hade ni ansetts vara om någon annan skulle ärva före er och först när ni ärvde denna person skulle ni få ta del av er mosters arv.

För mer information se Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637. I lagen finns även information om de rättigheter och skyldigheter som tillfaller er som dödsbodelägare.

Vänligen,

Sanna LarssonRådgivare