FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt15/06/2013

Skilda rättsliga subjekt - dubbelbestraffning?

Vet du hurvida dubbelbestraffning gäller vid sent inlämnad årsredovisning? Jag har både från Skatteverket (15 000 kr) erlagts förseningsavgift samt från Bolagsverket (20 000 kr). Jag driver ett AB och står åtalad för bokföringsbrott. Förut så lutade sig Skatteverket mot att det är två skilda juridiska personer: företaget påfördes skattetillägg men jag som privatperson blev åtalad för skattebrott. Kan jag efter den nya domen bli frikänd för sent inlämnad årsredovisning?

Lawline svarar

Hej och tack för fråga!

Utångspunkten för att besvara denna fråga är, som du själv också antyder, att skilja mellan olika fysiska och juridiska personer. En fysisk person kan givetvis hållas straffrättsligt ansvarig för brott, i detta fall bokföringsbrott. Däremot kan inte ett aktiebolag hållas straffrättsligt ansvarigt. Åtalet gällande bokföringsbrott riktas mot dig personligen för ditt agerande som funktionär i bolaget. De avgifter som beslutats hos Bolagsverket och Skatteverket har däremot ingen koppling till dig personligen utan till den juridiska person saken gäller. Med andra ord uppstår aldrig frågan om dubbelbestraffning eftersom du, personligen, endast träffas av det ev. bokföringsbrottet. Förseningsavgifterna är istället administrativa åtgärder gentemot ditt bolag. Min gissning är att du på egen hand driver bolaget, i sådana situationer upplever företagaren ofta att avgiften innebär ett personligt ansvar – så är alltså inte fallet.

Den dom du hänvisar till (B 4946-12) gäller huruvida en privatperson ska anses dubbelbestraffad när både skattetillägg och straffrättsligt ansvar för skattebrott utdöms. Jag vill därför påstå att det nya prejudikatet inte omfattar den situation du beskriver då åtgärderna inte berör samma rättsliga subjekt (fysisk/juridisk person). För övrigt har Skatteverket meddelat att man under en övergångsperiod inte att ändra sina handläggningsrutiner.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare