Skattskyldighet vid försäljning av fastighet i utlandet

Hej.

Jag har under år 2017 sålt åkermark i Polen och har nu fått 180 000 kr till mitt konto i Sverige.
Har bott i Sverige 4 år.

Jag har fått en förfråga från banken som undrade vad insättningen avser och fick leverera en översatt försäljningkontrakt. Bankmannen verkade nöjd med underlaget och i svar på min fråga om beskattning fick jag höra att man inte behöver beskatta dessa pengar.

Jag har dock nu fått min inkomstdeklaration där under fliken - Övriga upplysningar -
står att jag fått insättning från Polen.

Betyder det att trots allt måste detta tas upp till beskattning?

Fick jag fel information på banken?

Vad är det som gäller?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder till Lawline med din fråga.

Att överföringen finns förtryckt i din deklaration besvarar inte frågan huruvida du ska betala skatt i Sverige eller inte. Överföringen kommer oavsett att finnas förtryckt i din deklaration, då banken lämnar uppgifter om betalningar från utlandet till Skatteverket. Bankens frågor i ditt fall handlade troligtvis om att styrka pengarnas ursprung, snarare än att avgöra om du ska betala skatt i Sverige eller inte.

Som jag har uppfattat din fråga så har du sålt åkermark i Polen och därav fått in 180 000 kr till ditt konto här i Sverige. Jag har även förstått att du sedan fyra år tillbaka är bosatt i Sverige.

Enligt 3 kap. 3 § inkomstskattelagen, ("IL") är personer som är bosatt i Sverige obegränsat skatteskyldiga här. Att vara obegränsat skattskyldig innebär att du är skattskyldig för alla dina inkomster i Sverige och från utlandet, 3 kap. 8 IL.

Sverige har med andra ord rätt att beskatta en fastighet som finns utomlands om du bor, eller vistas stadigvarande, i Sverige. Beskattningen kommer att ske på samma sätt som vid en försäljning av en motsvarande fastighet i Sverige.

För att veta exakt hur mycket skatt du ska betala måste du bland annat se över vilka kostnader du haft för fastigheten i fråga. Vidare måste du även ta fram uppgifter på om du betalat skatt i Polen vid försäljningen. Min rekommendation till dig är att du tar fram dessa uppgifter och därefter kontaktar Skattemyndigheten.
Skattemyndigheten kommer gladeligen hjälpa dig att deklarera för vinsten som fastigheten inbringat.

Om du skulle behöva hjälp med din deklaration eller med att kontakta Skatteverket rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Återkoppling
Har du tid över får du gärna lämna ett omdöme.

Med vänlig hälsning,

David MueraRådgivare