FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt30/03/2016

Skattskyldighet för pengagåva från utlandet?

Jag en fästman i Amerika, han vill ge mig sin semesterbonus, $500000. För att bankerna i Sverige inte ger mig ett lån att betala mina skulder, som jag fått vid en skilsmässa, och som består av 4 olika lån. Jag ska även köpa bil, på grund av mitt handikapp, så jag kommer ut bland folk, hjälpmedel och annat, så att jag få leva efter svensk standard, även som handikappad. Jag har nu bara sjukbidrag, vilket inte räcker till mycket.

Måste jag skatta på pengar som är en sådan gåva.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt 8 kap. 2 § Inkomstskattelagen (IL) så är förvärv genom arv, testamente, gåva eller bodelning skattefria. Under förutsättning att din situation är sådan att du är skattskyldig i Sverige för dina inkomster i normala fall, i enlighet med 3 kap. IL, så behöver du således inte betala skatt på den gåva du nämner i din fråga.

Hoppas du upplever att jag besvarat din fråga, trots att svaret inte blev så värst långt. Har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att återkomma med dessa i kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar,

Adam Karttunen BarkRådgivare