Skattesituationen blir densamma oavsett om en fastighet säljs av en förälder, senare dödsboet eller arvingarna

Hej. Min far har en villa värd kanske 7-8 milj. Han klarar inte av att bo där längre och vi behöver sälja huset. Jag och min syster är enda arvingar. Vad är bäst, så länge han fortfarande är i livet: Att sälja huset o sätta in pengarna på hans konto och pengarna sedan tillfaller oss bägge syskon när far avlider? Eller att han ger oss huset nu och vi sedan säljer det och delar på pengarna? Vilket blir bäst skattetekniskt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

I Sverige har gåvo- och arvsskatten avskaffats, så den enda skatt som bli aktuell är vinstskatt vid försäljningen av fastigheten. Vinstskatt ska betalas oavsett om det är er pappa, dödsboet eller ni arvingar som säljer fastigheten. Vinstskatten är dessutom samma oavsett vem som säljer.

När man ska räkna ut kapitalvinsten som ska beskattas när man säljer en ärvd fastighet så använder man anskaffningsvärdet som arvlåtaren köpte fastigheten för (minus förbättringskostnader, mäklararvoden). Därför kommer skatten att bli densamma oavsett vem av er och er far som säljer fastigheten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare