Skattesats vid försäljning av fastighet

Hej, jag avser att sälja en fastighet jag äger. Jag har inte varit mantalsskriven på densamma de senaste åren.

Är det någon skillnad på skattesatsen (22%) avseende reavinsten om jag är mantalskriven på fastigheten eller ej?

MVH

Clas

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Skattesatsen av kapitalvinster vid försäljning av fastighet är 22 % förutsatt att den sålda fastigheten är en privatbostadsfastighet, enligt 45 kap. 33 § och 65 kap. 7 § inkomstskattelagen. Om det däremot är så att fastigheten är en näringsfastighet så ligger skattesatsen på 27 % enligt samma paragrafer som innan. Huruvida du är mantalsskriven eller inte på fastigheten påverkar inte skattesatsen.

För mer information om gränsdragningen mellan privatbostadsfastighet och näringsfastighet se här.

Jag hoppas med detta att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Sarmad Abdul NabiRådgivare