FrågaSKATTERÄTTÖvrigt30/09/2017

Skatten vid bodelning betalas av övertagaren vid en eventuell försäljning

Hallå

Jag och min sambo ska separera och jag ska ta över våran bostadsrätt som vi delar 50:50 på. Dvs, jag ska ta över lån och betala ut honom. Jag har läst fram till att man gör på detta vis:

Köpt: 1 350 000

Värderad till: 2 416 000

Vinstskatt: 22 %

Betala sambo:

2 416 000 - 1 350 000 = 1 066 000 (fiktiv vinst)

1 066 000 * 0,22 = 234 520 (skatt)

(1 066 000 - 234 520) /2 = 415 740 (betala honom)

Är detta korrekt? Ska man ta hänsyn till mäklararvode i den fiktiva vinsten? Om skatten är inräknad i den totala fiktiva vinsten, behöver han betala någon skatt eller kommer den hamna på mig den dagen jag väljer att sälja bostaden?

Vi har även amorterat tillsammans, 50:50 på både det rörliga och bundna lånet. Hur gör man med den kostnaden? Är den låst eller ska jag betala tillbaka hälften utav det vi amorterat till honom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din beräkning verkar stämma.

Det är korrekt att man ska ta hänsyn till mäklararvode och andra kostnader vid vinstberäkningen.

Med tanke på att du pratar om "fiktiv" vinst antar jag att det handlar om en bodelning och inte om en försäljning mellan er. I det första fallet har du rätt att han inte behöver betala någon skatt utan den ska hamna till dig vid en framtid försäljning av bostaden. Handlar det dock om en försäljning mellan er då måste han betala sin del direkt till Skatteverket.

När det gäller låneamorteringen är själva amorteringen inte avdragsgill, utan tanken är att det är kostnaden för lånet i formen av räntan som man är berättigad att dra av. Själva lånet, i form av amorteringarna, representeras i beräkningen av anskaffningsvärdet (dvs priset som ni köpt bostaden för). Det betyder att man får dra av detta värde, som man egentligen inte betalat, istället för amorteringarna till banken. På detta sätt är den kostnaden "låst" som du skriver.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare